10 tips för “new school” SEO

New school SEO

I sökmotoroptimering finns det många teorier men få sanningar. Vad fungerar och vad fungerar inte när man vill förbättra Googles värdering av ens sajt? En av de få sanningar som finns är att Google (och även andra sökmotorer) ständigt uppdaterar sin algoritm för hur sökresultatet ska sorteras. Vill man ranka bra på sina sökord är det därför viktigt att hålla sig uppdaterad om vilka förändringar som Google implementerar.

Det kan vara väldigt svårt att veta hur man ska jobba praktiskt med SEO när det finns så många olika åsikter och tankar i ämnet. Just därför är det viktigt att man vågar prova sig fram och utvärdera resultatet av de ändringar man gör på sina sidor. Viktigast av allt är att man förstår att metoder som fungerade för några år sedan kan vara direkt skadliga för din ranking idag.

I den här artikeln ger vi dig 10 tips på hur du kan jobba med SEO på ett sätt som ligger i tiden och som de flesta i sökbranschen kan skriva under på.

 

1. Ankartexter på internlänkar

När du internlänkar mellan sidorna på din sajt är det sajtens struktur som ska stå i fokus. Det ska vara lätt för sökmotorerna, och framförallt besökarna, att hitta till dina viktiga sidor. Internlänkningen ska inte vara en del av din sökordsstrategi. Proppa inte ankartexterna fulla av sökord och håll dom korta och naturliga. Blanda olika typer av ankartexter som t.ex. “klicka här”, “läs mer” med mer direkta sökordsankartexter som “mer om sökord”.

När det gäller till exempel menyer, sidhuvud och sidfot kan du vara betydligt mer aggressiv med dina sökord. Även här är det viktigt att du håller ankartexterna relevanta, naturliga och någorlunda korta.

2. Nofollow-länkar

Inom sökmotoroptimering är länkar fortfarande en väldigt viktig rankingfaktor. För att få en direkt effekt av dina inlänkar bör källhemsidan vara relevant, ha hög domänstatus och vara av do follow-typ.

Till skillnad mot för några år sedan fungerar det inte längre med att bara ösa på med inlänkar för att nå en topp-placering på sökorden. Dessutom är risken väldig stor att du fastnar i något av googles filter om du använder den strategin idag. Google tittar på hela din länkprofil och för att du ska kunna ranka högt ska den se så naturlig ut som möjligt. En naturlig länkprofil innehåller alla typer av länkar, även nofollow-länkar.

Vår rekommendation är att du inte stirrar dig blind på om länkarna till din sida är follow eller inte. Se nofollowlänkarna som en bidragande del till din totala (naturliga) länkprofil. På så vis gör du google mindre misstänksam.

3. Undvik “synonymsidor”

Att skapa flera olika sidor med liknande innehåll för att fånga upp många olika varianter av ett sökord fungerar inte lika bra längre. Istället för att att separat skapa tunna sidor som t.ex:

hundkoppel-lyx.html
hundkoppel-av-kedjor.html
hundkoppel-av-plast.html osv,

bör man istället skapa tunga sidor med mycket innehåll, exempelvis hundkoppel.html, där man låter texten innehålla olika varianter av sökordet.

Googles Rankbrain har blivit så pass utvecklad och smart att sökalgoritmen numera förstår att flera olika ord kan betyda samma sak. När du skriver dina texter utgå alltid från vad du tror att användaren vill hitta när den gör sin sökning istället för att fokusera på att trycka in ett specifikt sökord. I slutändan kommer du att få kvalitativa, informerande sidor istället för tunna sidor som egentligen kanske inte svarar på besökarens sökfråga.

4. Länkbygge och länkprofil

Inom SEO-fältet pratar man om att en bra länk ska vara relevant för din sidas innehåll, den ska ligga på en stark domän med stort förtroende hos Google, länkningen ska vara helt naturlig och upplagd helt utan påverkan från dig. Med andra ord så är det för de flesta näst intill omöjligt att få bra länkar?

Nja. För det första så är det relativt svårt för Google och andra sökmotorer att påvisa att du faktiskt har påverkat anskaffningen av en specifik länk. Du kan t.ex. köpa starka länkar, vilket i sig är mot Googles riktlinjer. En annan vanlig metod är länkbyte. Vilket kräver att man själv har någon stark sajt att byta länk med.

Generellt avråder experterna sajtägare att bygga sin länkprofil genom köpta länkar, länkkataloger, artikelkataloger, länknätverk, gästbloggning osv för att dessa typer av länkar troligtvis kommer att skada din SEO istället för att höja den. Vi menar att det finns en viss sanning i detta. Vi ser fortfarande positiv effekt av vissa länk- och artikelkataloger samt även gästbloggning. Det viktiga är vart länken kommer ifrån och i vilken kontext den ligger.

Din text ska så ofta som möjligt ligga i en för din sida relevant text och från en domän som har förtroende hos Google. Många kataloger och bloggplattformar har fortfarande stort förtroende hos Google. Det vi på Seombie anser är det absolut viktigaste när vi jobbar med länkbygge är att skapa en naturligt varierad länkprofil. En sådan profil har starka länkar och svaga länkar. Länkar med nofollow (ett fåtal) och länkar från betrodda kataloger osv.

5. Stora portaler istället för tunna och supernischade

Tunna, supernischade hemsidor med EMD (Exact match domain) var för några år sedan ganska enkla att jobba upp högt i Googles sökresultat. Under de senaste åren har vi dock sett ett skifte mot att hemsidor med många undersidor och mycket content kliver förbi dessa. Många av SEO-drakarna menar att den trenden kommer att fortsätta även framöver.

Är din sajt tunn på sidor och innehåll? Ett populärt sätt att skapa undersidor på är att skriva informationsartiklar, som berör temat som din sida har, och lägg upp dessa som egna undersidor med egna URL:er. Du kan också lägga upp en blogg på sajten där du löpande fyller på med nyheter. Glöm inte bort att hålla en hög relevans på ditt innehåll.

6. Varumärke istället för EMD

Har du en sajt som säljer billiga skor och har domänen www.billigaskor.se eller liknande domän så har du en EMD (Exact Match Domain). Enligt Seombies erfarenhet kan dessa fortfarande hjälpa din ranking på det aktuella sökordet även om man delvis inom SEO-communityn anser att domännamn i stort har tappat allt SEO-värde.

Utmaningen med en EMD är att CTR:en, alltså hur benägna “googlare” är att klicka sig in på sidan från sökresultatet, generellt sett är ganska låg jämfört med sidor med en varumärkesdomän som t.ex. www.shoe-store.se. Anledningen till detta är att en EMD kan uppfattas som spammig eller oseriös jämfört med trovärdigheten i en varumärkesdomän.

Jobbar man aktivt och effektivt med CTR:en kan alltså en exact match domain vara en betydande SEO-fördel för din sajt.

7. Mobilanpassning

Under flera år har Google rullat ut uppdateringar som straffar sajter som inte är mobilanpassade, eller helt enkelt bara är dåligt anpassade. Andelen som surfar mobilt ökar stadigt år efter år och har nu nått en så pass hög nivå att Google valt att rulla ut ett så kallat mobile first-index.

Tidigare har sökresultatet sorterats in i ett desktop-index och ett mobilt index som legat sida vid sida. Mobile first indexet ska rullas ut fr.o.m nu fram till troligtvis sommaren 2018. Mobile first-indexeringen kommer att vara den primära indexeringen för google. Detta kommer att slå hårt på sajter som ännu inte är mobilanpassade, även för sökresultatet på stationära enheter.

8. Lokal SEO

Lokalt sök har ökat dramatiskt senaste året och Google älskar detta. Om din verksamhet har nytta av en lokal koppling så se till att anpassa din sajt för detta. Sajter som t.ex. är kopplade till Google maps och liknande kan även hamna på höga placeringar i det vanliga sökresultatet om Google anser att det finns någon form av lokal koppling till sökningen.

9. Strukturerad data (schema.org)

Har du recept på din sajt? Eller kanske produkter med betygsättning? Märk upp detta med strukturerad data. Relevant strukturerad data tas med i Googles sökresultat. Strukturerad data kan visa sig som t.ex. betygsstjärnor i sökresultatet för en specifik produkt.

Användandet av strukturerad data hjälper Google att förstå vad din sida handlar om och ju mer Google förstår detta, desto bättre kommer du att bli behandlad av Google.

10. AMP-sidor (Accelerated Mobile Pages)

En AMP-sida är en rejält nedskalad version av en vanlig html-sida. Bilder, javascript, styling mm är borttaget eller nerbantade till godkända AMP-bibliotek. Bakom AMP-projektet står bland annat Google vilket i sig borde vara anledning nog för “sökintresserade” att reagera.

Hittills har AMP inte riktigt slagit igenom. Men, i dessa mobile first-tider kanske man bör se till att man är med om det gör det. Har man tur kan ens sida hamna längst upp, ovanför det vanliga sökresultatet i en speciell AMP-display. Även om sidan inte gör det, är sannolikheten ändå stor att den rankar högre i resultatet jämfört med din “icke-AMP”-version av sidan på grund av snabbheten som dessa sidor har begåvats med.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *