Tre frågor du kontinuerligt bör följa upp under tiden du arbetar med sökmotoroptimering av din sajt

Är din hemsidas content relevant?

När man söker efter något på Google, eller på någon annan sökmotor för den delen, vill man ägna så lite tid som möjligt. Man vill hitta det man söker så högt upp i sökresultatet som möjligt och man vill såklart även att den landningssidan man hamnar på ska leverera ett så bra svar som möjligt på det man söker efter. Sökmotorerna har blivit bättre och bättre genom åren på att kunna presentera sajter som har ett bra innehåll som matchar sökfrasen. I och med det har det blivit ännu viktigare för hemsideägare att ha ett så relevant innehåll som möjligt mot de sökfraser som de anser hör ihop med vad de håller på med.

6 steg att stämma av relevansen:

  1. Titeln – Finns sökordet/frasen med i titeln? Det är i stort sett en huvudregel och se till att det gör det. Många är överens om att det är den enskilt viktigaste delen inom seo för att kunna ranka.
  2. Sökordet eller frasen bör finnas med i URL:en till landningssidan. (exempelvis om du säljer olika livsmedel på nätet och vill ha en kategorisida om frukter skulle det kunna se ut såhär dinhemsidasnamn.se/frukter)
  3. Se över rubrikerna på alla landningssidor. Den sökfras du vill att sidan ska synas på i sökresultatet bör på ett eller annat vis finnas med i den.
  4. Har alla bilder ”alt-taggar”? Om inte bör du lägga till det. Dessa bör innehålla relevanta sökord till innehållet på sidan.
  5. Håller texten på sidan hög kvalitet? Det vill säga om den ger ett bra svar på de sökfraser den syftar till att synas på samt om stavningen och grammatiken korrekt. Vidare bör det vara enkelt för besökaren att navigera i texten via underrubriker, kursiv stil och så vidare. Det samma gäller kring annan typ av content på landningssidan.
  6. Metadesription – Många anser att den på senare tid helt tappat betydelse för rankingen. Vi är inte helt överens där och rekommenderar att du lägger lite krut här. Om inte annat kan en bra skriven meta få en Googlare nyfiken på sajten och klicka in sig bara av den anledningen.

    sitemap

Är din sajt lättnavigerad?

Det har blivit allt viktigare att din sajt är användarvänlig för besökaren. Om du har en användarvänlig och lättnavigerad hemsida stannar vanligtvis besökaren längre och det i sig är något som många inom sökmotoroptimeringsbranschen tror gynnar rankingen. I första hand gäller det att se över så att du inte har några tekniska bekymmer på sidan och i andra hand även se så att sidorna laddas upp så snabbt som möjligt. Du kan även gå igenom menyer och tänka till så att de är lättförståeliga och enkla att navigera samt se så att du inte har något innehåll som är duplicerat. Utöver det bör du se över så att interna och externa länkar fungerar och tillför värde för besökaren.

Kan Google hitta alla dina sidor på din sajt?

Testa då och då hur synlig din sajt är på Google. Normalt sett vill du att alla dina undersidor ska synas på sökmotorn och då gäller det att se till så att Googles spindlar hittar dem.

Det finns flera olika sätt att se vilka sidor som Google spindlat av på din sajt. Ett sätt är att googla site:(webbadressen till din hemsida utan www), exempelvis site:seombie.se. När du gjort det presenteras alla undersidor som är indexerade av Google.

Ett annat sätt är att spindla av din sida själv med hjälp av något anpassat seo-verktyg. Om det är så att du upptäcker att en eller flera av dina undersidor inte är indexerade kan du anmäla dessa via Google Search Console (ett program som Google tillhandahåller för webbmasters). Då kommer de spindlas och förhoppningsvis hamna någonstans bland träffarna på en sökning på Google.

En sak som är jättebra att göra är en sitemap (en karta över din hemsida). Det underlättar för Goggles sökspindlar och gör så att de lättare hittar din undersidor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *